PROJEKTI / PTC Pula – “testiranje stvarnosti“

Projekt rezultira superponiranjem dvoje sustava. Prvi je sustav programska razrada samih trgovačkih programa i komunikacija putem voronoi modela i drugi sustav praznih ludičnih prostora orijeniranih na centralnu os odnosno “mall”.

Trgovački centri danas sve više, ili gotovo posve, preuzimaju ulogu i funkcije centra grada. Sve funkcije u službi trgovačkog centra, nazivali ih kulturnim, sportskim i zabavnim; u biti su shopping.

Sustav koji je zasnovan na reklami, nasumičnim i trenutačnim začahurenjem u vizualni kod i jednako tako trenutačnim raspuštanjem nakon uspjele/neuspjele fascinacije (nebitno); nije za prostorno značenje opterećen pitanjem odnosa i oblika. Njemu se pridružuje nemjesto. Odlike i instrumenti kao što su prekomjernost, tranzitornost, simulacija i distopičnost ovdje su dobrodošle i cijenjene legitimno; shopping mall je u cijelosti jedan pseudojavni prostor, konzumerizam apsorbira svaku predloženu sliku, a onaj tko ulazi pristaje na svijet veći od stvarnosti.

Projekt rezultira superponiranjem dvoje sustava. Prvi je sustav programska razrada samih trgovačkih programa i komunikacija putem voronoi modela i drugi sustav praznih ludičnih prostora orijeniranih na centralnu os odnosno “mall”. Mall je u trgovačkom centru inače glavna komunikacijska sabirnica, a u ovom se konceptu izvrće u implozijski pretvornik koji afirmira ne-mjesto (vi kroz shopping možete samo proći, no hoćete li?). Imperijalizam medija potvrđuje se još jednim artikulacijskim elementom, nazvanim mall loggia. «Ne gledate više vi televiziju, već televizija gleda vas.» Duž osi malla, udubljene u clustere, nalaze se loggie koje po nekom drugom hiperrealnom kodu aktiviraju mall i njegovu glavnu funkciju. Izvan logike konzumerizma po kvadratu prostora shoppinga, moll loggia ne nudi nikakvu jasnu informaciju, ne simulira nikakav logičan prostor i ne daje nikakve jesne odgovore.

“Mall loggia” se svojom logikom praznine diametralno se postavlja naspram zapunjenih i jasnih prostora shoppinga. Mall loggia za cilj si postavlja onaj prvi trenutak zbunjenosti pri ulasku u takav prostor i dalnje promišljanje i isčitavanje simulacije sebe samog a i prostora čiji je on dio, odnosno shopping centra. Mall loggia želi demaskirati grotesknim autodafé jezikom (inscenirani začudni balkoni, upitnici «u kojoj ste sad stvarnosti?», follie kakav nam treba da očuvamo lucidnost) nešto čemu ni ona ne može umaknuti unatoč pokušaju kritičkog odmaka, a to je posvemašnje očitovanje imitacije stvarnosti.

Naziv projekta
Poslovno trgovački centar u Puli
Usluge
Arhitektura, Urbanizam
Program
Poslovno trgovački centar
Lokacija
Pula
Trajanje projekta
2007
Veličina projekta
176 000 m2
Investitor
CCS ulaganja d.o.o.
Autorski tim
Iva Buljan, Dino Krizmanić, Emil Stijepčić, Daniela Škandul, Leonid Zuban
Nagrade
1. nagrada na pozivnom natječaju za izradu idejnog urbanističko arhitektonskog rješenja poslovno trgovačkog centra u Puli